Ralli SM-kausi 2023 pyörähtää käyntiin perjantaina legendaarisella Tunturirallilla

Rallin suomenmestaruussarjan kausi 2023 starttaa perinteiseen tyyliin Rovaniemen ja Kemijärven seudulla ajettavalla Arctic Lapland Rallylla, tutummin Tunturirallilla. Kaksipäiväinen klassikkokilpailu ajetaan nyt 58. kerran. 

Ralli SM -sarjassa suurin muutos alkavalle kaudelle oli luokkajaon uusiminen. Luokkajaossa tullaan nojaamaan kansainvälisen autoliiton, FIA:n luomaan ”ralliautojen pyramidiin”, jolloin järjestyksessä kolme ensimmäistä SM-luokkaa sisältää vain kansainvälisen luokituksen mukaisia autoja.

SM1-luokassa nähdään edelleen nelivetoisia Rally2-luokituksen autoja, vastaavia, joilla ajetaan MM-ralleissa WRC2-luokassa. SM2-luokassa ajetaan nelivetoisilla Rally3-luokituksen autoilla, joilla kilpaillaan esimerkiksi MM-rallien WRC3- ja Junior WRC -luokissa. SM3-luokassa nähdään puolestaan kaksivetoisia, pääasiassa Rally4-luokituksen autoja. 

Luokat 4 ja 5 sisältävät kansallisen säännön mukaiset autot, niin kaksi- kuin nelivetoisissa. SM4-luokassa ajetaan V1600-luokituksen kaksivetoautoilla ja SM5-luokassa nelivetoisilla mm. S2000-, R-Lite- ja N-ryhmän autoilla. 

SM1-luokassa uudet tuulet 

Luokan viime kauden mestariksi kruunattu Mikko Heikkilä tähtää tulevalla kaudella kansainvälisille areenoille, eikä näin ollen puolusta mestaruuttaan. Myös vuoden 2021 mestari Emil Lindholm loistaa poissaolollaan, sillä viime vuoden WRC2-luokan ykkönen keskittyy mestaruuden uusimiseen MM-ralleissa. 

Kenttä on näin katettu mahdollisesti uudelle mestarille. Toki yhtenä suurimpana suosikkina tähänkin kauteen lähtee Teemu Asunmaa, jolla on vyöllään jo kolme luokan Suomen mestaruutta, tuorein vuodelta 2020. Asunmaalla on kokemusta myös Tunturin voittamisesta kolmen kisan verran. 

Ykkössuosikkina arktiseen seikkailuun lähtee kuitenkin Jari Huttunen, jonka kauden ohjelmaa ei vielä tässä kohtaa ole kuitenkaan julkaistu. Olettaa kuitenkin sopii, että tähtäin Huttusellakin on MM-ralliareenoilla. 

Viime kaudella Rally3-luokassa viihdyttävää kilpailua käyneet Lauri Joona ja Roope Korhonen ottavat molemmat askeleen eteenpäin urallaan siirtymällä SM1-luokkaan täksi kaudeksi. Ei olisi suurikaan yllätys mikäli jompikumpi nähtäisiin peräti palkintopallin korkeimmalla korokkeella tulevan kauden aikana. 

Suuri mielenkiinto kohdistuu entiseen F1-kuljettaja Heikki Kovalaiseen, joka viime syksynä säväytti voittamalla Japanin rallimestaruuden, sekä nousemalla Japanin MM-rallin WRC2-luokassa peräti neljänneksi. Soralla ja lumella ajamisessa Kovalainen antaa varmasti tasoitusta mutta kauden edetessä ja kokemuksen karttuessa ”maailman nopeimmalta Heikiltä” voidaan odottaa sijoituksia vähintään palkintopallin tuntumasta.

Kovalaisen kartanlukijana tällä kaudella nähdään radio- ja tv-persoona Janni Hussi, jonka ralliura sai viime vuonna lentävän lähdön Sami Pajarin kanssa. Rovaniemellä Kovalaisen kartanlukijana toimii kuitenkin Jari-Matti Latvalan viereltä tuttu Miikka Anttila, Hussin ottaessa paikkansa muutaman viikon päästä ajettavassa Kuopion SM-rallissa. 

Tunturissa debytoi kaksikin uutta automallia, joita ei tätä ennen ole Suomen kansallisissa kisoissa nähty. Niclas Grönholm, joka ilmoitti ajavansa tällä kaudella peräti kuusi kauden seitsemästä kisasta, on ilmoittautunut mukaan Citroën C3 Rally2-autolla. Riku Tahko puolestaan marssittaa viivalle Hyundain uuden i20 Rally2-auton. 

SM2-luokka viehätti monet 

Viime kaudella lanseerattu Rally3-autojen luokka ei vielä ensimmäisenä vuotenaan kerännyt suuria määriä osanottajia. Tänä vuonna tilanne on toinen, vaikka viime vuoden kaksi kärkinimeä, Korhonen ja Joona, vaihtoivatkin luokkaa ylemmäs. Näin ollen luokkaan tullaan saamaan uusi mestari. 

Viime kaudella Rally4-luokassa mestaruden voittanut Henri Hokkala ja pronssimitalisti Toni Herranen ovat vähäisestä nelivetokokemuksesta huolimatta luokan ykkössuosikkeja. Suosikkeihin lukeutuu myös Benjamin Korhola, joka vaihtoi samaisesta Rally4-luokasta ylöspäin jo viime kauden lopussa ja ajoi lupaavasti heti debyyttikisassaan. 

Suosikeille takaa painetta antavat mm. Lapin oma poika Ville Ruokanen, paluun SM-sarjaan tekevä Jani Luhtaniemi, sekä viime kaudella brittien junnumestaruuden voittanut vieraileva tähti Eamonn Kelly

SM3-luokassa mielenkiintoiset asetelmat

SM3-luokka on on tunnetusti ollut nuorten kuljettajien temmellyskenttä ja sitä se on toden totta tänäkin vuonna. Selkeää ykköstykkiä on vaikea löytää ennen kautta, etenkin kun Hokkala ja Herranen vaihtoivat luokkaa ylemmäs ja hopeamitalisti Kristian Niemisen on huhuiltu liittyvän samaan porukkaan myöhemmin tulevalla kaudella. 

Luokassa nähdään tällä kaudella monta nuorta kuljettajaa, jotka ajoivat viime vuonna menestyksekkäästi V1600-luokissa. Leevi LassilaJoonas Ojala ja Justus Räikkönen ovat varmasti vahvoja kokemuksen myötä, etenkin kauden toisella puolikkaalla. 

Alkupuoliskolla kärkeen ovat tyrkyllä Tuomas VäliläNiko Patajoki ja Jooa Iivari, jotka jo viime kaudella väläyttelivät vauhtiaan. Myös Toyotan MM-rallitiimin junioriohjelman kuljettajat Nao OtakeHikaru Kogure ja Yuki Yamamoto ovat varmasti lähellä kärkeä tulevalla sesongilla. 

Kauppinen vahvoilla SM4-luokassa

V1600-autojen SM4-luokassa viime vuoden mitalisteista mukana on vain pronssia vienyt Tuukka Kauppinen. Mestaruuden voittanutta Jere Pensasta ei ainakaan vielä Rovaniemellä nähdä ja hopeamitalisti Leevi Lassila vaihtoi Rally4-kalustoon. 

Nuoresta iästään huolimatta Kauppisella, 16, on saavutuksena edelliskaudelta jo Nuorten Suomen mestaruus ja Nuorten Cup-mestaruus rallisprintistä sekä hurja määrä kilpailuja niin rallin kuin rallisprintinkin puolella. Sopii olettaa että laukaalaista tullaan näkemään podiumilla tällä kaudella hyvinkin usein. 

Haastajapuolelta nostettakoon esiin ainakin Kim ForsgrenTomi TikkinenVille Vatanen sekä Henri Sääskilahti, jotka varmasti janoavat Kauppisen päänahkaa. 

SM5-luokassa peräti 16 autokuntaa

Kansallisessa nelivetoluokassa autojen kirjo on laaja ja värikäs. Toki suurin osa kalustosta on edelleen Mitsubisheja mutta sääntömuutoksen myötä luokassa nähdään esimerkiksi S2000- ja R-Lite-luokan autoja.

Ykkössuosikista ei ole epäselvyyttä: Ville Hautamäki on pokannut luokan kolme edellistä mestaruutta ja on varmasti vahvoilla tälläkin kaudella. Hopeamitalisti Miikka Vuokila antaa suurimman haasteen yhdessä Arttu Lähdeniemen ja Konsta Saarisen kanssa. 

58. Arctic Lapland Rallyssa ajetaan tulevana perjantaina ja lauantaina 13.-14.1. yhteensä 11 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy peräti 231,50 kilometriä. Kilpailua voi seurata tuttuun tapaan Moottoriurheilu TV:n YouTube-livelähetyksen välityksellä. Tulospalvelu, GPS-seuranta ja väliajat löytyvät sarjan verkkosivuilta osoitteesta www.rallism.fi

Ralli SM -osakilpailujen koostelähetykset esitetään tulevalla kaudella jo kisaviikonlopun sunnuntaina Yle TV2:lla ja Yle Areenassa. Arctic Lapland Rallyn koostelähetys on vuorossa sunnuntaina 15.1. klo 19. 

Teksti: Ralli SM