Teemu Asunmaalle neljännet poronsarvet – ulkoilu maksoi huttuselle voiton

58. Arctic Lapland Rally ajettiin maaliin lauantai-iltana Rovaniemen ja Kemijärven maisemissa. Kilpailun päätteeksi legendaarisia poronsarvia pääsi nostelemaan SM1-luokan Teemu Asunmaa.

SM1-luokassa kokemus oli tänä vuonna kovaa valuuttaa. Rallin voittoon ajanut Alavuden Teemu Asunmaa tuuletteli Lordin aukion maalijuhlallisuuksissa jo neljättä ”Tunturirallin” SM1-luokan voittoaan. Asunmaa otti paikkansa kärjessä rallin kahdeksannella erikoiskokeella. Ennen Asunmaata kisan johdossa alusta saakka viihtyi Jari Huttunen, joka kuitenkin rysäytti penkkaan rallin seitsemännellä erikoiskokeella ja joutui lapioimaan itsensä ulos häviten pätkällä lähes seitsemän minuuttia.

Jarrupaikka oli tosi liukas, osuin siinä sitten penkkaan ja auto jäi siihen. Ei voi kuin anteeksi pyytää niiltä, jotka tämän reissun mahdollistivat

Jari Huttunen

Asunmaa kävi tiukkaa kamppailua voitosta toisen kokeneen kuljettajan, Juha Salon kanssa, vieden Skoda-kuljettajien taistelussa pidemmän korren vaivaisella 1,5 sekunnin erolla.

Nyt oli todella tiukka kisa, Juha pisti kisan jännäksi. Jarikin oli siinä kisassa hyvin mukana, harmittavasti voittokamppailu päättyi hänen osalta tänään penkkaan. Tämä on hankala kisa ja kokemuksesta on paljon hyötyä. Nyt saatiin parempi alku kuin viime vuonna, näistä pisteistä on paljon apua pitkällä kaudella.

Teemu Asunmaa

Salon ja Asunmaan takana kolmanneksi selviytyi Lauri Joona, joka ajoi ensimmäisen kisansa SM-sarjassa Rally2-luokan autolla.

Korhola vakuuttavaan voittoon SM2-luokassa

SM2-luokassa Benjamin Korhola ajoi ylivoimaiseen voittoon. Toiseksi sijoittunut Lapin oma poika Ville Ruokanen jäi Korholasta minuutin ja 40 sekuntia. Voittokamppailussa vielä kisan kuudennen erikoiskokeen jälkeen mukana ollut Henri Hokkala ajoi penkkaan seitsemännellä erikoiskokeella ja menetti mahdollisuutensa ykkössijaan. Korhola sai sen jälkeen rauhoittaa tilanteen ja tyylitellä voittoon.

Tyytyväinen pitää olla. Ajo lähti sujumaan heti alusta, vaikka lopussa tulikin vähän pumppailtua. Muutamaa pientä virhettä lukuunottamatta ralli sujui aika lailla virheettömästi.

Benjamin Korhola

Ruokasen jälkeen kolmanneksi ajoi pitkän tauon jälkeen SM-sarjassa nähty Jani Luhtaniemi, joka jäi Korholasta reilut kaksi minuuttia.

Räikkönen loisti luokkadebyytissään

SM3-luokan tulosliuska meni vielä eilen myöhään illalla uusiksi, sillä luokkaa johtanut Tuomas Välilä suljettiin kilpailusta. Välilä kiirehti eilisillan viimeisen erikoiskokeen jälkeen huoltoon auton tekniikan alettua puuttumaan peliin. Autoa ei saatu huollossa kuntoon siihen varatun ajan puitteissa, jonka jälkeen vaikeuksien kruunuksi yötauolle mentäessä epähuomiossa autokunnalta jäi aikatarkastusasema käymättä. Sen tuloksena seuraus oli kilpailusta sulkeminen.

Johtopaikan otti haltuunsa luokassa debytoinut Justus Räikkönen, joka ei antanut takaa tuleville mahdollisuuksia. Voitto irtosi lopulta selvällä, reilun kahden minuutin marginaalilla.

Nyt on hyvä fiilis, en olisi kyllä ikinä uskonut, että voitetaan luokka heti ensimmäisessä kisassa. Vaikea kuvitella parempaa alkua kaudelle.

Justus Räikkönen

Räikkösen lähimpänä uhkaajana olleen Jooa Iivarin kisa päättyi tekniseen vikaan seitsemännellä erikoiskokeella, joka nosti Toyotan junioriohjelman Nao Otaken toiseksi. Viimeisen palkintokorokesijan vei nimiinsä ruotsalaisvieras Mille Johansson.

Räikkösen jälkeen eniten SM-pisteitä saavat kuitenkin Niko Patajoki ja Topi Kärki, sillä Otake, Johansson sekä viidenneksi ajanut Hikaru Kogure eivät kerää pisteitä tämän kauden SM-sarjassa.

Kauppinen ei antanut muille mahdollisuuksia

Viime vuonna luokan pronssimitalia juhlinut Tuukka Kauppinen oli täysin ylivoimainen kauden avauksessa. Urakkaa helpotti toisena ajaneen Ville Vatasen keskeytys tekniseen vikaan kisan kuudennella erikoiskokeella.

Kisa meni erittäin hyvin, aika puhtaasti onnistuttiin ajamaan. Lopussa alkoi vähän jo ajatus karkailemaan, mutta täällä ollaan!

Tuukka Kauppinen

Vatasen keskeytettyä Kauppinen jäi vailla uhkaajia. Lähimmäksi ehti Tomi Tikkinen, joka hänkin 4,5 minuutin päähän. Tikkinen kuittasi ennen viimeistä erikoiskoetta toisena olleen Raoul Dahlqvistin lopulta reilulla seitsemällä sekunnilla.

Hautamäki omaa luokkaansa

Ville Hautamäki oli hyvässä lyönnissä myös Tunturin toisena päivänä eikä antanut kovimmalle uhkaajalle, Konsta Saariselle mahdollisuuksia tämän hyvistä yrityksistä huolimatta. Voittomarginaali oli yhdentoista erikoiskokeen päätteeksi vajaat 30 sekuntia Hautamäen eduksi.

Aika huikea fiilis, koskaan ei olla Tunturia voitettu nelivedolla, ainoastaan kaksivedolla. Kieltämättä kisa oli haastava, rengasvalinnat eivät osuneet nappiin ja toiseksi viimeisellä käytiin vähän penkassakin.

Ville Hautamäki

Saarisen perässä kolmanneksi ajoi Arttu Lähdeniemi, joka oli maalissa yli minuutin Hautamäkeä perässä.

SM-luokkien kärkikolmikot

SM1-luokka

  1. Teemu Asunmaa 1:57:49,0
  2. Juha Salo +1,5
  3. Lauri Joona +1:48,7

SM2-luokka

  1. Benjamin Korhola 2:03:51,8
  2. Ville Ruokanen +1:40,9
  3. Jani Luhtaniemi +2:20,6

SM3-luokka

  1. Justus Räikkönen 2:15:02,8
  2. Nao Otake +2:10,1
  3. Mille Johansson +8:47,7

SM4-luokka

  1. Tuukka Kauppinen 2:20:30,2
  2. Tomi Tikkinen +4:28,9
  3. Raoul Dahlqvist +4:36,2

SM5-luokka

  1. Ville Hautamäki 2:04:41,7
  2. Konsta Saarinen +26,6
  3. Arttu Lähdeniemi +1:22,0

SM-luokkien alustavat pisteet 1/7 osakilpailua

SM1-luokka

  1. Teemu Asunmaa 34
  2. Juha Salo 25p
  3. Lauri Joona 20p

SM2-luokka

  1. Benjamin Korhola 34p
  2. Ville Ruokanen 25p
  3. Jani Luhtaniemi 20p

SM3-luokka

  1. Justus Räikkönen 34p
  2. Niko Patajoki 25p
  3. Topi Kärki 20p

SM4-luokka

  1. Tuukka Kauppinen 34p
  2. Tomi Tikkinen 25p
  3. Raoul Dahlqvist 20p

SM5-luokka

  1. Ville Hautamäki 34p
  2. Konsta Saarinen 25p
  3. Arttu Lähdeniemi 20p

Tiimit

  1. Co-Motorsport 59p
  2. Rautio Motorsport 2 59p
  3. TGS Skoda Motorsport Suomi 54p

Kuva: Toni Ollikainen