Arctic Lapland Rally käynnistyy perjantaina 17.1. klo 12 Lordin aukion seremoniallisessa lähdössä, josta kilpailijat suuntaavat perjantain viidelle erikoiskokeelle.

Mukana lähtöviivalla ovat maailmantähdet Valtteri Bottas ja Kalle Rovanperä, jotka kumpikin lähtevät matkaan WRC-luokan autoilla. SM-sarjan kuninkuusluokka, pääosin R5-autoista koostuva SM1 keräsi myös huiman määrän kilpailijoita, kun 31 kilpailijaa lähtee tavoittelemaan luokan voittoa. Mukana ovat tietenkin SM-sarjan kärkinimet, kuten Nanapiiriltä kuusi kertaa poronsarvet kotiin vienyt ja rallin kymmenkertainen suomenmestari Juha Salo, viime vuoden SM1-luokan mestari Teemu Asunmaa ja viime vuoden Arctic Lapland Rallyn voittaja Emil Lindholm. Paluun tuntureille tekevät myös kauden 2018 mestari Eerik Pietarinen ja viime vuonna ensimmäistä kertaa kilpailussa mukana ollut Niclas Grönholm, joka taistelu viime kaudella rallicrossin MM-sarjan voitosta. Mielenkiintoinen tulokas luokkaan on myös R5-kalustoon vaihtanut Esa Ruotsalainen, joka tunnetaan alempien SM-luokkien kestomenestyjänä.

Nelivetoisten tuotantoautojen SM2-luokassa suurin osa kilpailijoista lähtee matkaan Mitsubishi Lancerin eri evoluutioversioilla, mutta väriä luokkaan tuo erityisesti rallin pariin paluun tekevä Riku Tahko. Tahko starttaa kilpailuun viime kaudella R4/Rally2-luokkaan rakennetulla harvinaisella Mini One-kilpurilla. Viime vuonna Esa Ruotsalaisen jälkeen luokassa toiseksi sijoittunut Ville Hautamäki lähtee tietenkin ennakkosuosikkina matkaan, mutta mielenkiintoiseksi tulee vertailu Tahkon ja Hautamäen välillä.

SM3-luokasta on muodostunut tiukkaa taistelua sisältävä "nuorten luokka", jossa lajin tulevat lupaukset ottavat mittaa toisistaa ja tavoittelevat AKK:n Flying Finn Future Star-palkintoa, eli M-Sportin tukemaa MM-sarjan kiertämistä junioreiden JWRC-luokassa. Palkinnon viime kaudella voittanut Sami Pajari saakin kovan vastukset muista luokan kilpailijoista. Kun Flying Finn-kilpailun säännöt vielä vaativat kaikilta osallistujilta Ford Fiestaa kalustoksi, tulevat kuljettajien erot hyvin esille. Yksi mielenkiintoinen nimi luokassa on myös ralliin siirtynyt Sami-Matti Trogen, joka nuoresta iästään huolimatta on jo ehtinyt kokeilemaan todella suurta lajikirjoa rallicrossista formuloihin.

Tälle kaudelle V1600-autojen luokaksi muuttunut SM4 keräsi mielenkiintoisen kattauksen kuljettajia hyvin monipuolisella kalustolla. Luokka tarjoaakin hyvän mahdollisuuden kamppailla rallin Suomen mestaruudesta harrastajaystävällisin kustannuksin ja nähtäväksi jää millaiseksi luokan tulevaisuus muodostuu.